Locuitorii din Codlea nu s-au prezentat la urne pentru a vota pentru centura ocolitoare în cadrul unui referendum organizat în acest weekend. În aceste condiții, lucrarea nu va mai fi realizată.
Nu doar în Germania sunt alegeri și referendumuri, ci și în România. Locuitorii din Codlea (județul Brașov) au fost chemați la urne pentru a vota dacă sunt de acord ca primăria să se îndatoreze pentru a construi centura ocolitoare a orașului. Accesarea fondurilor europene în acest caz nu este o opțiune, dat fiind că localitatea nu are suficienți locuitori pentru a putea obține bani europeni pentru un astfel de proiect.
Interesul pentru referendumuri în România este extrem de scăzut, mai ales că este vorba de unul de interes local. Doar 10,5% dintre cele peste 20.000 de persoane cu drept de vot înscrise pe listele electorale s-au prezentat la vot. Este o prezență insuficientă pentru validarea referendumului , pentru asta fiind necesar să voteze cel puțin 30% dintre alegătorii cu drept de vot. Totuși, referendumul i-a costat pe locuitori (prin bugetul local) aproximativ 150.000 de lei.
Potrivit studiului de fezabilitate, aprobat de Consiliul Local, centura ocolitoare ar fi trebuit să aibă o lungime de 6 kilometri, de la intrarea dinspre Braşov, până la ieşirea spre Făgăraş. Potrivit primarului din Codlea, Mihai Cîmpeanu (PSD), în ipoteza în care municipalitatea ar contracta un credit de 75 milioane de lei, pe o perioadă de 15 ani, gradul de îndatorare al localității ar creşte de la 0 la 20% şi investiţia ar putea fi recuperată uşor prin câteva noi investiţii care ar putea fi atrase de-a lungul viitoarei centuri ocolitoare.
„Din 2008 vorbim de această centură şi de autostradă. Din 2008, s-au făcut numai studii de fezabilitate, pe care s-au cheltuit bani şi nu se vede nimic. Acest drum ar însemna nu doar scoaterea traficului greu în afara oraşului, ci şi o dezvoltare economică pentru oraş. În prezent, avem 4 kilometri pe care se desfăşoară acest trafic greu în interiorul oraşului, cu case de-o parte şi de alta, în care oamenii suferă, nu pot dormi şi care riscă să se surpe. Această investiţie se va plăti singură dacă de-a lungul ei vor apărea vreo cinci făbricuţe, cu câte 300 de angajaţi”, a afirmat Cîmpeanu.
Probabil că locuitorii din Codlea așteaptă deja viitoarea autostradă Brașov – Făgăraș, la care va fi conectată și localitatea lor. Deocamdată, însă, aceasta se află doar la stadiul de studiu de fezabilitate.